Utsikt från Green Hotel

Utsikt från Green Hotel

17 november 2010

Triggertumme och morbus de quervain

I augusti var jag på Mora lasarett och opererades för triggertumme och morbus de quervain i vänster hand. Det har inte blivit riktigt bra så jag fick besöka lasarettet igen.
I och med att jag gick med en handortos (skena) 10 v innan operation så stelnade handleden så det går endast att böja den lite grann framåt. Bakåt och åt sidorna är helt kört. Trots att jag fått rörelser att göra har det inte blivit bättre.
Tummen har inte heller blivit bättre, tvärtom. Den hakar upp sig i övre leden mer än före operationen. Hela tummen ner till ärret i handleden är 1,5 gånger så stor än högra tummen. Går inte att böja nästan någonting i någon av de 2 tumlederna.
På lasarettet fick jag recept på Diklofenak, misstänkte inflammation, därav svullnaden. Ska på återbesök 23 november.
Har även varit till arbetsrehab och fått andra rörelser att göra än dem jag fick hos sjukgymnasten.
Har nu nästan hållit på med det i 3 veckor. Hos rehab mättes svullnadena och hur mycket jag kunde böja. Efter 6 dagar var jag där igen, då hade svullnaden gått ner ganska mycket, dock lite kvar ändå. Böjbarheten på vissa ställen var någon mm bättre (tror hon mäter i mm).
Nu har det nästan gått 2 veckor sedan jag hos rehab senast och jag tycker det går dåligt. Halva handen (från långfinger t o m tummen) känns som en klump och hela tummen känns väldigt irriterad.
Såret på handleden är jag väldigt känslig i också, så där fick jag en tejp av något slag för att slippa kavla upp tröj- och jackärmar.
Är det någon som haft samma problem? Hur gick det i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar